**Kepada Followers harap anda boleh meninggalkan link ke blog anda k**
**Ada yang follow tapi FA x dpt terjah balik sebab xda link la...sedihnya..**
****************************************************************
 Orang Sedang Godek2 Blog FA

Followers

Sunday, April 24, 2011

Kerajaan Tidak Takut Penulis Blog

Tajuk macam ganas kan.... kontroversi pun ada...
FA baca tajuk tadi pun terkejut..
Ingatkan ada kaitan dengan penulis blog Sabahkini.net tu.
Baca punya baca rupanya bukan...
FA buat conclusion awal sangat....ngeee...


Jom layan info ni k...
Ada kaitan dengan kita ni kawan2...hehhehe...
KUALA LUMPUR: Kerajaan tidak pernah takut dengan kehadiran penulis blog, malah sebaliknya ingin menjadi sebahagian daripada mereka serta mengetahui pandangan mereka, termasuk yang bersifat membina, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.


"Saya percaya hubungan ini akan menjadi hubungan penting yang berlandaskan sikap saling menghormati. Mungkin kita tidak boleh mempunyai pendapat yang serupa sepanjang masa, tapi kita tidak boleh bermusuhan.

Apa yang penting bagi kita ialah mengetengahkan pandangan anda (penulis blog), termasuklah pandangan yang bersifat membina dan dengan cara ini kita dapat sama-sama membina sebuah negara Malaysia dan masa depan yang lebih baik untuk kita," kata Najib dalam ucaptama beliau pada Persidangan Penulis-penulis Blog Rantau Malaysia-Asean Pertama di sini, hari ini.
Turut hadir, penaung Blog House Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali; presiden Blog House Malaysia, Syed Akbar Ali dan Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri.

Najib berkata, era "kerajaan tahu semuanya" sudah berlalu dan kini kerajaan perlu mengetahui pandangan serta kritikan penulis blog yang mewakili masyarakat Malaysia.

"Tapi, kita perlu wujudkan garis sempadannya; jika kita gunakan ruang siber untuk menyebarkan pembohongan dan hal-hal separuh benar, ia suatu perbuatan yang tidak betul. Saya bersetuju dengan Tun Dr Mahathir bahawa perlu ada garis sempadan yang tidak boleh kita langgar," kata beliau.

Najib berkata, sekiranya penulis blog tidak melampaui garis yang ditetapkan, beliau percaya mereka boleh memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan yang lebih gemilang untuk Malaysia dan ASEAN.
Kata beliau, kerajaan yang memerintah bukan saja dicabar oleh gerila dan tentera upahan yang dilengkapi pelbagai senjata canggih, tetapi juga oleh askar siber yang melancarkan peperangan virus melalui pengunaan papan kekunci dan pad kekunci serba canggih serta telefon pintar seperti yang dapat dilihat dalam perang "Twitter" di Iran dan Revolusi "Facebook" di Mesir.

"Kita juga antara peminat Facebook paling tegar - terdpat 10.1 juta pengguna FB. Saya berani mengatakan bahawa Malaysia memiliki sfera blog paling meriah di dunia dan sememangnya yang cukup bebas, walaupun mungkin bukanlah yang paling bebas.

"Sekali lagi, rakyat Malaysia perlu berterima kasih kepada Tun Dr Mahathir tentang hal ini. Ketika beliau menjadi Perdana Menteri dan Malaysia sedang membangunkan Koridor Raya Multimedianya, Tun berjanji kepada dunia, Malaysia tidak akan menapis kandungan Internet. Kerajaan pimpinan saya komited sepenuhnya terhadap pandangan bijak beliau itu; kami tidak akan memungkiri janji beliau," katanya.

Najib berkata, beliau yakin Internet adalah enjin bagi pertumbuhan ekonomi serta portal yang menjadi hidangan untuk masyarakat berilmu.

"Ini terpakai bagi semua masyarakat, malah kerajaan yang tidak begitu berminat dengan sisi demokrasi yang terdapat pada demokrasi digital pun boleh menggunakan bahagian digitalnya kerana implikasi ekonomi yang terdapat padanya terlalu besar untuk diketepikan.

"Media sosial, blogging dan microblogging, mampu merapatkan hubungan antara negara kerana untuk julung kalinya dalam sejarah manusia, orang boleh berkomunikasi antara satu dengan lain secara tepat masa dan tanpa perlu menunggu berhari-hari atau berminggu-minggu untuk mendapatkan surat," katanya.

Persidangan dua hari itu, yang bermula semalam dengan tema "Blogging Mindfully and Responsibly", dianjurkan Blog House Malaysia.

Persatuan ini menyediakan platform yang memiliki mekanisme defensif bagi melindungi golongan penulis blog yang menghasilkan tulisan tentang Malaysia dan yang berpusat di Malaysia.

Matlamat persidangan ini adalah untuk menghimpunkan penulis blog dari rantau Asean dan mengetengahkan kekangan yang mereka hadapi serta rintangan yang mungkin mereka alami dalam menangani pelbagai isu. - BERNAMA

p/s:
Apa pendapat korang?hhhehhe

10 comments:

Putri Sayang Kamu (PSK) said...

sis , ini masuk berita tadi kan .. hehee . yaa , nampaknya blogger tidak dipandang sipi oleh kerajaan ..

beaty said...

jangan ja nanti ada gudeline pas ni keluar..akta2 yang keluar untuk blogging..atuk bikin takut ni..

tp sa harap semua blogger gunakan kebebasan blogging untuk berkarya bukan untuk kasi buruk2 orang kan

Aqila Safuan said...

tidak takut ?

eheeeee. kalau kita kutuk kerajaan beramai2 , lantas menubuhkan satu gerakan demonstrasi, mesti kerajaan takut!

ohyeah2

Wanzi said...

Sebenarnya semua tu terletak pada blogger masing2... kalau dia nak tulis apa2 pun kita tak boleh kata apa... tepuk dada tanya selera...

shafmechy said...

kes website porno bdk2 tgk tu kes x tapis la tu...huhu..

krole said...

best plak bce ni..rupanya kerajaan pndang jgk blogger ni ye hehehe~

Teratakindah said...

xperlu takut....dunia tanpa sepadan..medium alternatif internet makin diterima umum jadi, manafaat la bersama..betul x FA??? jom berblogging!!!! dan terus berblogging

s h a said...

hurm...kerajaan pada sy memang x perlu takot...take it in positive way...good things will come out...

memang penulisan kte kebiasaannye luahan hati kte jg...selamat berblogging...

Anonymous said...

hehe... tulis silap sikit kang tak pasal kena saman... kekeke.. ada mata2 memerhati.. ye tak

Arms said...

Tidak pernah takut? Yea rite haaha.